scoalamilisauti@yahoo.com

Campania R.E.S.P.E.C.T.

Campania R.E.S.P.E.C.T.

Săptămâna Județeană a Nonviolenței în mediul școlar - 27-31.01.2020

Campania RESPECT a fost inițiată în 2015, de către Inspectoratul Școlar Județean Suceava, coordonator inspector școlar prof. Tatiana Vîntur, și reprezintă valorizarea rezultatelor proiectului strategic „Medierea conflictelor în mediul educațional, social și cultural”.

La Școala Gimnazială Milișăuți, în săptămâna 27-31 ianuarie 2020, s-au desfășurat 13 activități pe această temă. Au participat activ 340 de elevi aparținând ciclului primar și gimnazial, fiind îndrumați de 17 cadre didactice. Ghidându-se după nevoile clasei sau ale grupei de elevi, profesorii au ales diverse teme și modalități de organizare a acțiunilor, toți urmând un scop comun, acela pe care campania RESPECT îl indică: prevenirea agresivității și a violenței în mediul școlar prin exersarea comportamentelor și atitudinilor civilizate, în mediul școlar și în afara acestuia, astfel încât copiii/elevii să se manifeste cu responsabilitate, să fie capabili să-și gestioneze emoțiile, în deplină siguranță, printr-o atitudine tolerantă, preventivă, comunicând activ, asertiv și nonviolent. Activitățile au fost denumite astfel: Fii erou în curtea școlii!; Stop BULLYING-ul școală!; Îmi pare rău!; Fără bullying în școala noastră!; Ziua Internațională a Nonviolenței în Școli; Învățăm să ne respectăm; Doamna dirigintă, sunt hărțuit!; Toleranța e alegerea noastră; Cine poate fi prietenul meu?; Respectă și vei fi respectat!; Terapie de grup; Nu violenței în școala mea!; Să ne respectăm aproapele!.

La clasele primare, elevii și-au exprimat creativitatea și emoțiile prin desene, poezii și mesaje antiviolență. De la activitățile celor mici nu au lipsit aplicații cu referire la componentele campaniei: Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoție. Comunicare. Toleranță. Unii elevi au rezolvat exerciții de lexic, asociind fiecărei componente termeni ancoră, alții au identificat trăsăturile unui copil ce exclude violența de orice tip din comportamentul și atitudinile sale, astfel, au realizat un portret ideal pe care și-ar dori să îl urmeze în viitor: Responsabil, Empatic, Super, Prietenos, Erou, Calm, Tolerant. Concluzia unora a fost aceea că a fi ,,neviolent” înseamnă a fi Super-Erou. Copiii au creat și rețete proprii pentru pace, un exemplu ar fi: 2 căni de iubire, 3 cări de respect, două linguri de toleranță, o lingură de educație și un praf de responsabilitate. Și pentru că învățăm mai bine atunci când ni se oferă un exemplu, elevilor li s-au prezentat modele de comportamente atât din lumea reală, cât și din povești sau desene animate. Cei din clasa I au vizionat o parte dintr-un scurtmetraj, ,,Cuerdas” (Legături, accesat la: https://www.youtube.com/watch?v=4INwx_tmTKw), unde personajul principal este o fetiță ce se împrietenește cu un nou coleg cu nevoi speciale. Lecția a fost emoționantă până la lacrimi pentru copiii ce au realizat că este la fel de frumos să te joci, să râzi, să comunici și cu un copil invalid, iar prietenia aduce numai beneficii stării emoționale.

O activitate inedită la gimnaziu a fost organizarea unui protest prin care elevii de clasa a VIII-a au tras un semnal de alarmă împotriva actelor de violență care au avut loc la școală, între colegi și chiar între prieteni, unele fapte înregistrându-se chiar recent. Într-o primă etapă a activității, aceștia au discutat pe tema violenței și unii dintre ei, cei mai curajoși, au împărtășit experiențe dureroase pe care le-au trăit sau la care au fost martori de-a lungul timpului. Apoi, elevii s-au ,,transformat” în victime ale unor abuzuri (fizice sau verbale) cu ajutorul machiajului și al altor accesorii (plasturi, fașe medicale) și au protestat din clasă în clasă împotriva violenței. Ei au expus tuturor acele experiențe trăite, unii dintre ei fiind ei înșiși autori ai unor acte de violență. Aceștia și-au exprimat public regretul pentru comportamentul agresiv pe care l-au avut odinioară și au transmis că R.E.S.P.E.C.T.ul este soluția non-violenței: dacă există respect, nu există violență și dacă, totuși, există violență, RESPECTul este soluția.

40 de elevi de la Școala Bădeuți (gimnaziu) au găsit un motto pentru a marca Ziua Internațională a Nonviolenței în Școli: Vrem o școală fără bullying! Aceștia au realizat postere pe care le-au afișat pe holurile școlii, dorind ca toți elevii să fie motivați să recurgă la comportamente civilizate și atitudini pozitive la școală și nu numai. Au folosit în materialele realizate simboluri pozitive (emoticonul zâmbăreț), indicatoare rutiere (Interzis) și modele negative (Așa NU!: imaginea cu un băiat înalt ce atacă fizic un băieței lipsit de apărare).

În cadrul activităților desfășurate, elevii au primit, de la cadrele didactice, colegi sau specialiști (Poliția orașului Milișăuți), recomandări și soluții de combatere a atitudinilor agresive/ violente specifice mediului școalar și în afara acestuia și modalități de prevenire a discriminării în mediul școlar, dar și în viața de zi cu zi; au aflat despre existența legii anti-bullying și termenul de intrare în vigoare a acesteia, despre faptul că au dreptul să învețe: cum să se manifeste responsabil, cum să-și gestioneze emoțiile, cum să se comporte tolerant, nonviolent, să comunice asertiv.

                     Coordonator proiecte și programe educative, Marciuc Adriana