Campania RESPECT la Școala Gimnazială Milișăuți
În perioada 25 – 31 ianuarie 2022 s-a desfășurat Săptămâna Județeană a Nonviolenței în mediul școlar – Campania R.E.S.P.E.C.T. Aceasta a fost inițiată în 2015, de către Inspectoratul Școlar Județean Suceava, coordonator inspector școlar prof. Tatiana Vîntur, și reprezintă valorizarea rezultatelor proiectului strategic „Medierea conflictelor în mediul educațional, social și cultural”.
Și anul acesta am desfășurat, la Școala Gimnazială Milișăuți, activități educative în cadrul campaniei R.E.S.P.E.C.T cu scopul de a preveni agresivitatea și violența în mediul școlar prin exersarea comportamentelor și atitudinilor civilizate, în mediul școlar și în afara acestuia, astfel încât copiii/elevii să se manifeste cu responsabilitate, să fie capabili să-și gestioneze emoțiile, în deplină siguranță, printr-o atitudine tolerantă, preventivă, comunicând activ, asertiv și nonviolent.
În cadrul școlii s-au desfășurat 19 activități, dintre care 8 la clasele primare și 11 la clasele gimnaziale. 18 cadre didactice au coordonatat activitățile la care au fost antrenți 326 de elevi. De asemenea, Poliția Orașului Milișăuți a fost aproape, prin reprezentant Ag. Șef Adjunct Nicolaică Laura, realizând două acțiuni de informare și prevenție.
Pornind de la motto-ul proiectului, ,,Fii bun ori de câte ori este posibil. Întotdeauna este posibil!” (Dalai Lama), profesorii noștri au găsit diferite maniere de a aduce în fața elevilor strălucirea celor 7 componente ale campaniei. Astfel, am exersat RESPONSABILITATEA, marcând Ziua Internațională a Nonviolenței în Școliprin participarea la dialogul diriginte-elevi-reprezentant poliție, la clasele a V-a A și B, unde s-au abordat temele: Norme anti-Bullying, Violența verbală vs. Violența fizică, Violența cibernetică. S-a insistat asupra pericolului la care sunt expuși elevii, pe termen lung, dacă sunt victime ale unor acte de violență. În plus, elevii au aflat despre Legea Anti-Bullying și modul în care pot cere ajutor, astfel încât să se simtă în SIGURANȚĂ. Prin activitățile Împreună putem fi mai buni!; Copil ca tine sunt și eu; Semințele bunătății; Frumusețea din oameni; Fiecare copil e o minune; Inima priteniei; Să alegem Respectul, desfășurate la clasele primare, s-a dorit evidențierea importanței și puterii EDUCAȚIEI pentru a crea o lume mai bună.
Considerăm că ,,PREVENȚIA salvează vieți!” și de aceea, alegem să desfășurăm diverse activități de prevenire a violenței în școală și familie. O acțiune interesantă a fost cea a clasei a VII-a Bădeuți, denumită Fără bullying în școala noastră!. Împreună cu dna dirigintă, elevii au realizat 4 postere prin care doresc să influențeze într-un mod pozitiv elevii școlii și să-i motiveze să păstreze pacea și toleranța în relațiile colegiale și nu numai. Proiectele lor au fost afișate pe holurile școlii și atrag privirile trecătorilor prin desene și diferite tehnici de organizare a textului scris.
Multe dintre activitățile noastre apelează la cea de-a cincea componentă a campaniei: EMOȚIA. La clasa pregătitoare Bădeuți de pildă, elevii au denumit acțiunea lor Ținem furia sub control! și, împreună cu dna învățătoare, au învățat cum pot să-și gestioneze emoțiile, fie ele negative, în diferite contexte de viață. De asemenea, la clasa a VIII-a B, elevii au conștientizat că, de cele mai multe ori, emoțiile negative necontrolate îi îndeamnă la comportamente nepotrivite, iar prin activitatea Pubela violenței, au exersat modalități de punere în valoare a emoțiilor pozitive pentru a evita formele de bullying. La clasa a VII-a A, după lectura cărții Iertarea de Veronica Iani, elevii au cules mesajul educativ, iar Între răzbunare și iertare, au realizat că liniștea sufletească se va regăsi doar dacă știi să ierți și să ceri iertare celor cărora le-ai greșit.
Pornind de la ideea că apartenența la un grup este o necesitate pentru a petrece timp de calitate în mediul școlar, clasele a V-a A și a VI-a B, prin activitățile Toți pentru unul – Unul pentru toți!, respectiv Rețete anti-Bullying, au valorizat componenta COMUNICARE, prin exerciții de autocunoaștere, dialog și negociere în grupul clasei. Pe această cale, s-au depistat dificultățile de comunicare, s-au identificat soluții în echipă și s-au planificat activități care să ducă la atingerea obiectivelor generale ale grupului. În ceea ce privește TOLERANȚA, s-a insistat pe acceptarea diferențelor, pe empatizare. S-au folosit ca metode povestirea și problematizarea, unde se regăsesc personaje imaginare ce întâmpină dificultăți (discriminare, abuz, violență verbală, bullying). Elevii au căutat soluții, au încercat să asemene cazurile cu viața reală și astfel au relatat acțiuni similare din jurul lor.
Ne-a plăcut să ne adunăm sub umbreluța protectoare RESPECT și să ne mărturisim problemele sau să ne cerem iertare și credem că acțiunile noastre pot fi un exercițiu ce se poate repeta acasă, de aceea, sperăm ca împreună cu părinții și comunitatea frumoasă în care trăim să lucrăm la (re)construirea unei lumi mai bune.
A consemnat Coordonator pentru proiecte și programe educative, Marciuc Adriana